Ervaringen
een fijne cruisevakantie
Wij hebben een fijne cruisevakantie gehad. Onze cruisespecialist heeft wederom alles goed geregeld. We konden onbezorgd op reis! Bij vragen over de reis hebben we snel een nuttig antwoord gekregen. Wij zullen zeker weer bij Beleef Cruisen onze volgende reis boeken
Jeff & Maxime
Veelgestelde vragen
Maak een keuze uit een van de onderstaande veelgestelde vragen:
Wat is er inbegrepen in de cruiseprijs?
De hut inclusief dagelijkse schoonmaak en handoeken etc.
De maaltijden aan boord
Activiteiten aan boord zoals sport & spel
Avondentertainment en muziek(shows) aan boord
Waar moet ik nog extra voor betalen?
Extra kosten aan boord waar u rekening mee kunt houden zijn:
(alcoholische) Drankjes en frisdranken
Fooien
Uitgaven in het casino
Excursies
Spa-behandelingen
Extra aankopen in de winkels aan boord
Voor de specialiteitenrestaurants moet bijna altijd een toeslag worden betaald.
Zijn maaltijden aan boord inbegrepen?
Ja, een cruise is op basis van volpension. Ontbijt, lunch en diner zijn bij de cruiseprijs inbegrepen, evenals water, (ijs)thee, koffie en vruchtensappen bij het ontbijt en de lunch.
Vaak zijn er tussendoor gratis snacks zoals middagthee met gebak. Veel schepen hebben een buffetrestaurant dat 24 uur geopend is, zodat er op ieder tijdstip iets te eten valt.
Voor de specialiteitenrestaurants moet bijna altijd een toeslag worden betaald.
Hoe weet ik welk schip het beste bij mij past?
Zet uw eigen voorkeuren op een rijtje en wij adviseren u graag. De keuze van het schip kan bijvoorbeeld afhangen of u juist veel of weinig entertainment aan boord wenst, een groot of klein schip kiest, veel zeedagen of juist veel aanloophavens kiest.
In ons overzicht van rederijen leest u meer over de specifieke kenmerken van de rederij en het schip.
Kan ik bij jullie ook een vlucht boeken?
Ja dat kan. Neem contact met een onze reisadviseurs op en zij maken voor u een passend voorstel.
Dit kan ook wanneer u uw cruise al heeft geboekt.
Kan ik bij jullie ook een hotel voor of na mijn cruise boeken?
Ja dat kan. Neem contact met een onze reisadviseurs op en zij maken voor u een passend voorstel.
Dit kan ook wanneer u uw cruise al heeft geboekt.
Hoeveel bagage mag mee aan boord?
De hoeveelheid bagage aan boord is niet aan vaste regels gebonden, maar meestal bent u wel gebonden aan een maximum hoeveelheid i.v.m. de aansluitende vliegreis. Lees hiervoor de bagagevoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij.
In verband met de beperkte ruimte in uw hut adviseren de meeste rederijen om niet meer dan 2 koffers van normale afmetingen per persoon mee te nemen aan boord
Reisdocumenten
Voor bijna alle cruises is een paspoort vereist dat nog minimaal 6 maanden na terugkeer geldig is.
Kinderen hebben meestal ook een eigen paspoort nodig. Informeer hiernaar bij onze cruisespecialisten.
Voor een aantal landen is een visum nodig, dat soms door de rederij wordt verzorgd en in overige gevallen door u zelf geregeld dient te worden. Bij alle vaarschema’s op onze site staat vermeld wanneer een visum noodzakelijk is.
Verzekeringen
Wij vinden het belangrijk dat u goed verzekerd op reis gaat. Reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen sluiten wij af bij Europeesche Verzekeringen. Met de Europeesche kunt u altijd rekenen op de beste service wanneer u dat nodig heeft. Dus verzeker u van een zorgeloze reis en onbekommerd recreatieplezier met een verzekering van de Europeesche.
Voor het afsluiten van een verzekering neemt u contact met een van onze cruisespecialisten op.
Inentingen
Het ligt aan de bestemming van uw cruise of u ook inentingen nodig heeft. Op de volgende sites www.gezondopreis.nl en www.lcr.nl wordt hierover uitgebreid advies gegeven. Indien een rederij een bepaalde vaccinatie of inenting verplicht stelt, dan wordt u daarover door ons geïnformeerd.
Hoe kom ik aan boord van het schip?
De inscheping op een cruiseschip lijkt veel op het inchecken op een luchthaven. Bij aankomst in de cruiseterminal geeft u de koffers af aan een kruier. Zorg ervoor dat alle bagage is voorzien van kofferlabels (compleet ingevuld) die u bij de reisbescheiden heeft ontvangen. De bagage wordt een paar uur later in uw hut afgeleverd. In de cruiseterminal staan een aantal balies, vaak alfabetisch ingedeeld, waar u wordt ontvangen. Na paspoort-en ticketcontrole ontvangt u de cruise card en kunt u aan boord gaan.
De ontscheping vindt meestal enkele uren na aankomst in de haven plaats. De laatste avond van de cruise zet u de koffers buiten de hut op de gang. U vindt ze de volgende ochtend in de cruiseterminal weer terug nadat u van boord bent gegaan. Meer informatie over de ontschepingsprocedure ontvangt u enige dagen voor aankomst. Wanneer u op de dag van aankomst de hut heeft verlaten, wordt u gevraagd in een van de lounges te wachten, totdat wordt omgeroepen dat u van boord kunt gaan.
Hoe betaal ik aan boord?
De kosten van alle uitgaven aan boord, van drankjes in de bars en aan tafel tot aankopen in de winkels en excursies worden op uw boordrekening bijgeschreven op vertoon van uw cruise card.
Sommige rederijen schrijven ook de fooien aan het bedienend personeel op uw boordrekening bij. Aan het eind van de reis (meestal een dag voor aankomst) krijgt u een overzicht van uw uitgaven. Indien u bij inscheping de rederij daartoe gemachtigd heeft, wordt ter voldoening van de boordrekening uw creditcard automatisch belast.
Heeft u geen creditcard?
Dan dient u op de laatste avond uw boordrekening bij de Receptie contant of met travellers cheques te voldoen. Indien u niet over een credit card beschikt, zult u bij inscheping een borgsom moeten betalen (contant of travellers cheques). Alleen in het casino aan boord heeft u contant geld nodig.
Hoeveel fooi moet ik geven?
Fooien zijn meestal niet inbegrepen. Het bedrag aan fooien dat van u verwacht wordt is afhankelijk van de rederij waarmee u reist. Ook de wijze waarop u fooien geeft is per rederij verschillend.
In een aantal gevallen werkt men met enveloppen die u persoonlijk aan het betreffende bemanningslid kunt overhandigen. Meer informatie ontvangt u aan boord. Bij sommige rederijen moeten de fooien vooruit betaald worden. Het bedrag wordt bij boeking doorgegeven.
Is er een dokter aan boord?
Ja, ieder cruiseschip beschikt over een compleet uitgerust hospitaal bemand door een arts en vaak één of meerdere verpleegsters, afhankelijk van de grootte van het schip.
U moet een doktersconsult aan boord betalen en kunt de kosten later indienen bij uw verzekeringsmaatschappij.
Ook wanneer u tijdens slecht weer last van zeeziekte krijgt, kan de arts of verpleegster u voorzien van de juiste medicamenten.
Ik heb een dieet, kan hier rekening mee worden gehouden?
Dit kan, geef uw gewenste dieet dan wel al bij boeking door. Denk hierbij aan vetarm, zoutarm, vegetarisch of diabetes. Voor specifieke wensen neemt u contact op met een van onze cruisespecialisten. Zij weten precies wat de mogelijkheden per rederij zijn.
Worden er veiligheidsoefeningen aan boord gehouden?
Ja, internationale regels verplichten de kapitein om voor vertrek of tijdens de eerste uren van elke cruise een reddingsoefening te houden, een zogenaamde sloepenrol. Elke passagier is verplicht deze oefening bij te wonen. U krijgt een uitleg over het gebruik van de reddingsvesten en reddingsboten en wat de doen bij een eventuele evacuatie.
In iedere hut zal voor elke passagier een reddingsvest liggen, voor kinderen zijn er speciale vesten beschikbaar.
Kan ik mijn kinderen meenemen op cruise?
Ja, dit kan. Bij de meeste rederijen geldt wel een minimum leeftijd van 6 maanden.
Steeds meer rederijen richten hun schip zo in dat er voldoende faciliteiten voor het hele gezin aan boord zijn. U vindt op onze homepage een apart aanbod met cruises die wij aanbevelen voor het complete gezin!
Stelt de rederij voorwaarden wanneer ik mijn kleinkinderen mee op cruise neem?
Indien kinderen met een bevriende familie of andere familieleden reizen of kleinkinderen met de grootouders reizen, dan dienen de beide ouders een verklaring af te geven waarin toestemming gegeven wordt tot het reizen met de kinderen. Deze verklaring dient in het Engels te zijn opgesteld.
Deze verklaring moet bovendien gelegaliseerd zijn door een notaris of de politie en voorzien zijn van een stempel.
Indien men deze verklaring bij inscheping niet kan overleggen, dan kan dit in het ergste geval weigering van deelname aan de cruise tot gevolg hebben.
Stelt de rederij voorwaarden als ik als eenoudergezin reis?
De ouder die niet meereist dient een verklaring te ondertekenen waarin toestemming gegeven wordt tot het reizen met de kinderen. Deze verklaring dient in het Engels te zijn opgesteld.
Deze verklaring moet bovendien gelegaliseerd zijn door een notaris of de politie en voorzien zijn van een stempel.
Indien men deze verklaring bij inscheping niet kan overleggen, dan kan dit in het ergste geval weigering van deelname aan de cruise tot gevolg hebben.
Is er ook een oppasservice aan boord?
Op de meeste rederijen wel. Informeer voor de zekerheid bij een van onze cruisespecialisten.